maandag 21 maart 2011

Een klassieke tiramisu!


In mijn vorige blog, deelde ik een Italiaans recept met jullie. Vandaag blijven we in dat land, maar maak ik een nagerecht. Een orginele, klassieke tiramisu.
Ik heb vooraf aangegeven dat ik ieder recept eigen heb gemaakt. En ook hier heb ik dat stiekem gedaan. Maar aan sommige recepten moet je gewoon niet sleutelen, ben ik van mening. Ik heb dus alleen een aanpassing gemaakt in mijn keuze voor de koffie in dit recept. Verder is alles zoals het van oudsher hoort!



PS: Ik hoor vaak dat er tiramisu gemaakt wordt met slagroom. Waarom in godsnaam? Het doet af aan de smaak van de mascarpone die er in hoort. Het verschil, is ook duidelijk te proeven. In het klassieke recept hoort het ook met mascarpone, dus ik raad je aan ook gewoon mascarpone te gebruiken.
(Een beetje slagroom als garnering is natuurlijk nooit mis!)

Eerlijk gezegd, ben ik zelf niet dol op tiramisu. Ik vind het wel lekker, maar als er anders op de menukaart staat, zou ik anders kiezen. Jammer, want tiramisu is zo makkelijk zelf te maken. Ik daag mezelf dan ook uit om een variant op tiramisu te maken, die ik wel lekker zal vinden. Wie weet, deel ik die dan ook wel weer hier. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik wel verschil proefde met de eigen, versgemaakt tiramisu van mezelf en die bucht die je in bakjes in de supermarkt koopt. Die smaken doen geen eer aan het hele dessert. Nooit meer kopen dus vanaf nu! Gewoon zelf maken.
Oke, genoeg tips en trucs, op de naar het recept!

Je hebt nodig:
- Een pak lange vingers
- Cacaopoeder
- Amaretto (een scheutje)
- 250 gr Mascarpone
- klein kopje Senseo cafe-choco koffie (of probeer een andere soort koffie naar keuze)
- 3 hele verse eieren
- 3 eetlepels basterdsuiker (liefst de donkere of middellichte variant)

Nou, dat valt best mee he?

Dan is het begin eventjes lastig, maar dat is dan ook het enige. Ik zal je zo goed mogelijk proberen uit te leggen hoe 't in z'n werking gaat.

1. Je splitst de eieren.
Als je nog nooit eieren gesplitst hebt, is dat even wennen. Zorg dan voor genoeg eieren, want dat zal nog wel eens mis gaan.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen weet hoe je eieren splitst, maar heb toch vaker vragen gehad over hoe dat moet. Dus, niet dat je denkt dat ik het niveau van mijn lezers laag inschat!
Je breekt het ei in het midden en dan zorg je voor 2 schaaltjes. 1 voor het eiwit, en 1 voor het eigeel. Je laat met de twee eierschalen in je hand steeds het eigeel van de ene naar de andere. Het is een soort van overgooien, maar dan overleggen. Als je zorgt dat de gele altijd in een schaal ligt, kan je het eiwit in 1 van de schaaltjes laten vallen. Uiteindelijk blijft er dan alleen nog maar eigeel over. Doe deze in het andere schaaltje. Je doet dit natuurlijk 3 keer.



2. Klop het eiwit op.
Iets wat niet zal lukken als je geen vetvrije schaal/kom hebt.
Iets wat niet zal lukken als er eigeel bij je eiwit zit
Iets wat niet zal lukken als je handmixer/garde niet vetvrij is.
Op 1 of andere manier heb ik altijd problemen met het stijfkloppen, maar na een half uur, was ook mijn eiwit stijf. Haha.
Tip: voeg geen suiker toe als het niet lukt om je eiwit stijf te kloppen. Dit helpt niet, neem het van me aan.



3. Eigeel + suiker
Het eigeel wat je nog over hebt van het splitsen, meng je met al het suiker tot een mengseltje (handmixer). Vlak daarna mag de mascarpone erbij. Doe de mascarpone erbij met een lepel, dan blijft het mengsel luchtig.





4. Langevingers met koffie
Zet het bakje koffie
Gooi een scheut amaretto door de koffie (zoveel je zelf lekker lijkt te vinden)

5. Bekleden
1. Pak een schaal en begin met de eerste laag van het mascarpone/ei mengsel
Daarna een laag langevingers. -> die je 1 voor 1 eerst door het koffie/amaretto mengsel haalt. Let op: Gewoon maar even de langevinger de koffie laten aanraken, want ze vallen zo snel uit elkaar.
2. Je legt dus een laagje lange vingers op het mascarponemengsel
3. Strooi daarover wat cacaopoeder
Herhaal dit nog een keer.
Je eindigt dus met de cacaopoeder.



Nu komt het belangrijkste. Een tiramisu moet minimaal 4 uur staan. De mascarpone, wat eigenlijk kaas is, moet z'n werk gaan doen en zorgen dat alles lekker dik wordt.
Ik kan je alleen maar adviseren om hem een dag te laten staan. Dan is de smaak nog beter, en het dessert nog dikker. De koek is dan helemaal zacht en hebben alle smaken zich verenigd.

Succes!!

2 opmerkingen: